Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když Jon Lord v devětašedesátém zkomponoval a se svou skupinou nahrál „Concerto For Group and Orchestra“, položil tím základy žánru, který dnes označujeme jako symfonický metal. Ač se orchestr občas využíval jako doplněk pro studiová alba (střípky už byly na „The Book Of Taliesyn“ a později na spoustě dalších alb, vzpomeňme slovutné „Rising“), největšího rozmachu se přeci jen dočkal až od devadesátých let. Umělců kombinujících klasiku a tvrdý rock tehdy bylo víc, nicméně na evropské scéně patřili NIGHTWISH mezi ty nejviditelnější a nejvlivnější kapely.
V jejich případě šlo navíc o kombinaci s unikátním ženským vokálem. Tuomas Holopainen se tak nejspíš cítí jako dovršitel toho, co Jon Lord před půl stoletím započal. Avšak NIGHTWISH se v období alb „Imaginaerum“ a „Endless Forms Most Beautiful“ dostali do podobného období, ve kterém byli RHAPSODY o dekádu dříve. Svůj projev vypilovali do posledního tónu, do nejmenšího detailu, zvukově dosáhli takřka dokonalosti, angažovali obrovský orchestr, ale na úkor čeho? Když s tím ruku v ruce nešel i ten lehký, přirozený a nenucený „songwriting“ známý z jejich prvních počinů, celá ta bombastičnost působí samoúčelně.
První dvě položky na aktuálním počinu jsou hlavně o tom posluchače zarazit hluboko do křesla mohutným orchestrálním příbojem, vlnu za vlnou. Symfonický doprovod byl součástí hudby NIGHTWISH od prvních alb, ale tam ještě plnil svou roli, doplňoval rockovou kapelu, spoluutvářel atmosféru, pomáhal s gradací. Na několika posledních albech je toho čím dál víc a všechny ty smyčce a žestě přes roli ve vyplňování mezer nabubřely natolik, až se to pomalu přehouplo a symfonický orchestr převzal hlavní úlohu. Jenže když chybí nosný motiv, ani celý ansámbl výsledný dojem nezachrání.
Na druhou stranu, není to tedy teprve teď skutečně „symfonický metal“? Ke zvukové dokonalosti mám však výhrady. Sólový zpěv (hlavně Floor) je hrozně utopený na úkor orchestrálního doprovodu. Je toho moc naráz, zvukovody jsou zahlcené. Až ve skladbě „The Day Of…“ jí lze nerušeně slyšet, jenže tam zpívá pouze sloky, které jsou vlastně jen tlumeným frázováním. Refrén je v podání dětského sboru a je to nakonec i dobrý nápad. Holopainen naverboval jednu z nejlepších zpěvaček scény, ale mimo baladické pasáže jí moc prostoru nedává. Že je zazděný zoufale nevýrazný Emppu Vuorinen, na to už jsme zvyklí, ostatně to je i jeho role v kapele od samých počátků. Citelná je ztráta Marka Hietaly, jehož hlasové partie zcela převzal Troy Donockley. Technicky mu nelze nic vyčíst, ale nemá v hlase Hietalovo charisma.
„Parfume Of The Timeless“ vyšla jako singl a volba to byla vhodná, dobře reprezentuje aktuální album. Bezvýrazná melodie je vystavěna do mohutné stavby na ploše mnoha dlouhých minut, jenže základy jsou chatrné a nezachrání je ani celý orchestr. „The Children of 'Ata“ je jednou z mála zajímavých skladeb, která má v sobě ozvuky starých dobrých NIGHTWISH. Má to solidní melodii a Floor Jansen není utopena symfonickou hradbou. S přimhouřením očí k tomu ještě mohu připočíst „Spider Silk“ nebo „Hiraeth“, ale to už se moc snažím najít nějaké pozitivum. Nakonec i tyto zprvu jednoduché písně jsou ve své druhé části rozvinuty v mohutné symfonické allegro. A až na ten patos je druhá polovina alba příliš utahaná a nezáživná.
K albu je přibalena i orchestrální verze písní. Nutno však poznamenat, že jde jen o orchestrální složku, nikoliv celé skladby. Je to beze zpěvu a rockových nástrojů. Smysl je zřejmě ten, aby si posluchač jednotlivé momenty podané klasickými nástroji mohl v klidu vychutnat. Jenže ony ty střeva takto osamoceně vyvržená úplně poslechově atraktivní nejsou, schází tomu struktura. Je to jako soundtrack k filmu bez obrazového doprovodu. Pouze „The Day Of…“ dokáže sama o sobě zaujmout pro povedené houslové partie, kde se samostatné hlasy prvních a druhých houslí pěkně doplňují (a je to lepší, než Vuorinenova kytara v originále), jenže je to zase příliš krátké.
Už ohrané rčení, že nejlepší bylo období mezi „Oceanborn“ a „Once“, zůstává i nadále v platnosti. „Yesterwynde“ stojí zcela na chvostu diskografie. Vzhledem k tomu, že Tuomas Holopainen, jak je poznamenáno v jednom přidruženém Shoutu, se asi skutečně víc vidí jako skladatel vážné hudby, to s osudem NIGHTWISH jakožto metalové kapely vidím neslavně. Jenže i skladatel vážné hudby musí mít dobré nápady a Holopainenovi se jich už nedostává na obou frontách.
Tuomas Holopainen se nás snaží opít rohlíkem. Možná je ten rohlík nacucaný cukerným roztokem, politý čokoládou, pomalovaný ornamenty z citrónové polevy a ozdobený lístky z barevného marcipánu, ale v základu je to bohužel obyčejný suchý rohlík. „Yesterwynde“ je mohutné dílo, které posluchače možná zvukově zahltí, do kolen však nesrazí ani náhodou.
1. Yesterwynde
2. An Ocean Of Strange Islands
3. The Antikythera Mechanism
4. The Day Of...
[video] 5. Perfume Of The Timeless
[video] 6. Sway
7. The Children Of 'Ata
8. Something Whispered Follow Me
9. Spider Silk
10. Hiraeth
11. The Weave
12. Lanternlight
[video] 13. Yesterwynde - Orchestral Version
14. An Ocean Of Strange Islands - Orchestral Version
15. The Antikythera Mechanism - Orchestral Version
16. The Day Of... - Orchestral Version
17. Perfume Of The Timeless - Orchestral Version
18. Sway - Orchestral Version
19. The Children Of 'Ata - Orchestral Version
20. Something Whispered Follow Me - Orchestral Version
21. Spider Silk - Orchestral Version
22. The Weave - Orchestral Version
23. Lanternlight - Orchestral Version
„Yesterwynde“ je ešte menej funkčný album ako jeho slabý predchodca. Minimum nápadov roztiahnutých na masívnu stopáž, pričom kompozičnú prázdnotu Tuomas neúspešne vypĺňa symfonickou vatou. Floor je niekde v pozadí a jej vokálne linky idú hlboko pod jej potenciál. O nejakých zaujímavých riffoch sa nedá hovoriť. Čo zostáva? Slušný zvuk, produkcia a čriepky atmosféry odrážajúcej sa v zopár zaujímavých motívoch.
1. října 2024
Rudi
4,5 / 10
NIGHTWISH nie sú vo forme, je to tak. Takéto sklamanie som však nečakal; a to som sa na nový album tešil aj po vypočutí prvých singlov. Stačí si odpovedať na jednoduchú otázku - čo z týchto nových songov budú hrávať naživo na turné? Jaj, oni vlastne ani žiadne turné neplánujú. Ako vravím, ustrnutie a úpadok. Tuomasovi sa to nejako rozpadá a dobrý dojem nenapravia ani masívne kampane z dielne Nuclear Blast Records, ktoré zázračne vyťahujú hodnotenia vo všetkých relevantných magazínoch na 8 či 9 bodov z desiatich. Neverte im. Verte nám - my tu totiž nemáme žiadnu inzerciu.
30. září 2024
Louis
5,5 / 10
K hlavní recenzi vlastně není co dodat. Tuomas Holopainen kul žhavé symfonické železo tak dlouho, až jej docela utavil. Na minulém albu „Human. :II: Nature.“ to v mých očích nakonec ještě ustál (a oproti aktuální nahrávce je to vskutku album, jež si lze dodnes s radostí poslechnout), ovšem tady už to prostě nejde. Snad krom klipové „The Day Of...“ si totiž posluchač musí neustále připadat jako v Krétském labyrintu, nenalézaje z téhle symfo - metalové změti cesty ven, až by si skoro přál, aby narazil alespoň na Minotaura. Ale ten je taky v nedohlednu.
27. září 2024
ZE SHOUTBOX-u
Shnoff
Tuomas Holopainen už se dávno vidí jako skladatel vážné hudby s rádoby geniální orchestraci, takže co jiného by vytvořil než příliš melancholické, unavené a nízkoenergetické dílo, že i Lord K. Philipson by se po letech vyřádil.
Pátek, 20. září 2024
Rudi
Z nových, doteraz nepočutých kúskov ma na prvé počutie baví asi iba "Children Of´Ata. Celé je to nejaké rozťahané a bez energie. Toto nie sú NIGHTWISH, akých mám rád.
Je to úplne posledný album THE CURE? Dôstojnejší odchod si neviem predstaviť. Spočiatku nenápadný album si ma postupne omotal melancholickou atmosférou. Hustý oblak hmly, z ktorej sa mi nechce hľadať cestu von. ,,Disintegration" pre toto desaťročie.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.